Přeskočit na hlavní obsah

Recenze: Avicii - True

Švédský DJ Avicii, vlastním jménem Tim Berg, vydal na podzim roku 2013 svou debutovou desku "True". Samotnému vydání nového alba však předcházelo mnoho úspěšných rádiových singlů, které však na žádné desce nikdy nevyšly. Je tedy podivuhodné, že tento známý DJ a producent vydal debut až tak pozdě.

Do podvědomí českého publika se dostal Avicii spíše nešťastně. Kauza ohledně ukradené melodie z písně "Fade Into Darkness" zpěvačkou Leonou Lewis došla málem až k soudu. Nakonec se obě vydavatelství domluvila a nová píseň Leony Lewis - "Collide" vyšla jako spolupráce obou dvou interpretů. Ve videoklipu se však, jak se dalo předpokládat, Avicii neobjevil.

Pojďme však od minulosti k přítomnosti. Novinková nahrávka "True" ukrývá celkem deset písní. Tim Berg se tedy nesnaží sázet na kvantitu, ale spíše se zaměřuje na kvalitu jednotlivých skladeb. To dokazuje i veleúspěšný pilotní singl "Wake Me Up", na který si přizval mladý producent zpěváka Aloe Blacca. Jméno Aloe Blacc se vám může vybavit například při poslechu skladby "I Need A Dollar". Taneční hudba je však pro zpěváka velká neznáma a na novince se zhostil této úlohy výtečně. Oddechovka laděná do country v létě bodovala snad ve všech světových i tuzemských hitparádách. Mám k tomu ještě něco dodávat?

"You Make Me" je jedním ze slabších singlů, který byl doposud vydán. Není to však dáno kvalitou písně, spíše ho zastínil stále populární pilot "Wake Me Up". Skladba "You Make Me" disponuje velice výraznými beaty, chytlavou melodií a zajímavou polohou hlasu zpěváka Salema Al Fakira.

Hlavním tahounem třetího tracku "Hey Brother" je hlas bluesového zpěváka Dana Tyminskiho. Jedná se o zajímavé a nevšední spojení dvou odlišných stylů hudby. Mezi tanečními beaty uslyšíte i zvuky trubek. Ani píseň "Addicted To You" není vůbec špatná. V písni si zahostovala americká písničkářka Audra Mae. Mnozí posluchači však mají dojem, že se jedná o britskou zpěvačku Adele. Nemůžeme jim však nic vytýkat. Určitá podoba tam je. Jediné mínus pro skladbu je to, že je příliš krátká.

Opačný problém má však následující nahrávka. Již pátá stopa "Dear Boy" trvá necelých osm minut. Na můj vkus až moc a track zachraňují zpívané pasáže dánskou zpěvačkou Karen Marie Ørsted. Naopak skladba "Liar Liar" je výrazně lepší. Zajímavý retro začátek se posouvá do téměř monotóních poloh, vždy však skladbu úvodní motiv rozbije a nastolí písni nový řád. V konečném znění to vypadá tak, že jsou do sebe sestříhány dvě písničky.

Velice svižná píseň "Shame On Me" svým rytmem nenechá nikoho klidným. To ostatně ani další skladba "Lay Me Down", ve které si zazpíval i americký objev Adam Lambert. A Adamovo hlas k milé retro taneční skladbě doopravdy sedne. Se zpěvákem si tak uděláte malý výlet do 90. let minulého století.

Předposlední skladbou se stala píseň "Hope There´s Someone". Mírně melancholická nálada doprovází celý song, dopomáhá k tomu piáno a hlas zpěvačky Linneay Henriksson. Za posledním počinem "Heart Upon My Sleeve" se skrývá pouze audio, ve které žádný zpěv nečekejte. Poslední stopa tedy popové nadšence moc nenadchne.

Můj celkový dojem z alba je trochu rozpačitý. Na jednu stranu kvalitní dávka hitů, na tu druhou se zde vyskytuje i několik písní tzv. do počtu. Libí se mi, jak Avicii kombinuje moderní hudbu s klasičtějšími styly. Není tedy problém v písních najít celkem netypické nástroje pro taneční hudbu - kytaru, trumpety atd. Nové album "True" není pouze o divokých tanečních beatech. Písně jako například "Hey Brother" nebo "Wake Me Up" se vám zaryjí hned po prvním poslechu hluboko do kůže a dlouhou dobu je nelze nijak vypustit.

Aviciimu bych vytknul i délku některých skladeb. U některých písní je stopáž velice dlouhá, u "Addicted To You" je zase příliš krátká. Chápu, že chtěl DJ ukojit své mixážní ego, ale v osmiminutových skladbách je to až příliš a po chvíli vám budou lézt tyto songy na nervy.

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 7/10